Pandemie výrazně urychlila rozvoj online služeb, díky kterým si dnes už můžete objednat téměř cokoli až ke dveřím domu. A reagují na to i rozvážkové služby typu Wolt nebo Dáme jídlo, pro které je rozvoz širšího sortimentu než jen jídla dalším logickým krokem.
Obě platformy spustily rozšířené služby zaměřené na doručování online nákupů včetně nepotravinářského sortimentu a transformují se tak v podstatě na „Dáme cokoli“. Zároveň stavějí nové sklady nebo zřizují podpůrné kamenné prodejny.
Na rozdíl od Rohlíku se – zatím – nespecializují na sofistikované nákupy ani cestu vlastních privátních produktů, ve kterých je tenhle největší český online supermarket o krok dál. Na běžný nákup, navíc doručený ve výrazně kratším čase, ale bohatě poslouží.
Služba s názvem Dáme market, kterou v únoru v Dáme jídlo rozjeli, sází na rychlejší doručení než konkurenti i na nižší nastavenou hodnotu minimální objednávky. Nákupy chce zákazníkům doručovat do půl hodiny.
„Hlavním cílem je uspokojit každodenní a rychlou poptávku po sortimentu, který si lidé kupují nejčastěji a pravidelně. Vidíme, že lidé mají zájem o rozvoz čerstvých potravin, ovoce, zeleniny, pečiva, drogerie a dalšího sortimentu v co nejkratší době,“ říká výkonný ředitel Dáme jídlo Filip Fingl.
Služba navíc míří ke stažení času dodávky na patnáct minut. Namísto velkých centrálních proto budují menší lokální sklady, které mají zaručit rychlejší odbavení objednávek a kurýrům rychlejší cestu na místo dodání.
„Počet objednávek meziměsíčně výrazně roste, což samozřejmě souvisí i s tím, že každý měsíc přidáváme nové partnery v rámci obchodů, zvyšujeme pokrytí a přidáváme nová města napříč celou republikou,“ konstatuje Fingl.
Zájem potvrzuje předpoklady z trhu a ze zahraničí, kde mezinárodní skupina Delivery Hero, které je Dáme jídlo součástí, zaznamenala v prvním kvartále letošního roku čtyřsetprocentní meziroční nárůst v objednávkách rychlého doručování zboží.
Skupina spolupracuje s více než osmdesáti tisíci prodejci po celém světě a vlastní 600 skladů v 35 zemích, ze kterých doveze svým zákazníkům objednané zboží během deseti až patnácti minut právě díky strategickému umístění.
„Naším cílem je dosáhnout až pěti tisíc položek a zahrnout tak všechny oblíbené značky potravinářského i nepotravinářského sortimentu,“ řekl v únoru pro Forbes ředitel služby Dáme market Mikolaj Komorowski, který má zkušenosti z velkoobchodů Makro.
V Dáme market si tak kromě potravin objednáte drogerii, květiny, dárkové zboží, erotické pomůcky, alkohol, doplňky stravy nebo hračky. A postupně přidávají další partnery z řad obchodů i restaurací.
Dáme jídlo roste dlouhodobě meziročně o čtyřicet až padesát procent na objednávkách a loni utržili více než tři čtvrtě miliardy korun. „V rámci provozního výsledku hospodaření jsme poprvé skončili v černých číslech. Nicméně v celkovém výsledku jsme byli stále záporní, i když ztrátu jsme oproti minulému roku výrazně snížili,“ dodává Filip Fingl.
Mateřská skupina Delivery Hero zaznamenala v prvním čtvrtletí takto doručených víc jak 400 tisíc objednávek denně. „To je dynamika, která dokazuje, jak velký prostor pro růst do budoucna v oblasti quick commerce leží,“ hodnotí Fingl
Právě v tomto segmentu chce být Dáme market lídrem – i díky zkušenostem mateřské skupiny na zahraničních trzích. „Jsme přesvědčeni, že se quick commerce rozšíří natolik, že si lidé budou moci domů nechat do patnácti minut doručit prakticky cokoli, co je možné přepravit běžnými automobily, na skútru či na kole.“
Kromě zkracování času doručení a rozšiřování sortimentu se pak v quick commerce začnou prosazovat i nové technologie. „Delivery Hero už v ulicích Stockholmu testuje roboty, kteří dokážou rychlostí šesti kilometrů v hodině doručovat jídlo i nákupy o celkové hmotnosti až dvacet kilogramů,“ popisuje Fingl.
Do hry nedávno vstoupil taky finský startup Wolt, známý především z rozvozů jídel z restaurací. Přes modrou aplikaci si už několik měsíců můžete objednat krom jídla i polotovary, ovoce a zeleninu, kosmetiku, květiny nebo dokonce kožené tašky.
V březnovém rozhovoru pro Forbes řekl šéf českého Woltu Jan Foret, že na trhu je příležitost, která vznikla nebo vzniká už několik let. „Covid a lockdown zájem firem urychlily, takže je přirozené, že se spousta různých společností začala a bude orientovat na rozvoz čehokoli jiného.“
Tyto plány měli ve Woltu už před covidem, ale lockdown je akceleroval. Ve Finsku před lety rozváželi například chovatelské potřeby nebo květiny, u nás pak proběhlo pilotní testování před Vánocemi roku 2018, kdy Wolt nabízel několik desítek položek z oblasti elektroniky nebo hraček.
„Když si představíme obchodní centra jako Westfield Chodov nebo Palladium, zákazník v nich najde od každého sortimentu něco. Může si projít různé obchody a koupit v podstatě vše, co se mu zamane. To chceme i u nás,“ přeje si Jan Foret.
Wolt se také chystá otevřít na podzim v Praze samostatný obchod pod názvem Wolt Market. Fungovat by měl čistě jako zázemí pro rozvoz a nabídne přes tisíc položek, nasmlouvaných od více jak dvou set obchodních partnerů.
Už dnes přes aplikaci nakoupíte rozmanitý sortiment nepotravinářského zboží včetně chovatelských potřeb, který se navíc za poslední měsíce výrazně rozšířil. „Snažíme se mít různorodé obchodníky a být jim dobrým obchodním partnerem,“ vysvětluje šéf byznysu, operujícího momentálně v osmi krajských městech.
I zde se rychlost doručení pohybuje kolem třiceti minut s plánem dostat se pod čtvrthodinu. „V rychlém doručování je obrovská budoucnost. Umíme doručit všechno, co se vleze do auta nebo na kolo, od firem po jednotlivce,“ tvrdí Foret. Zároveň podobné platformy v podstatě digitalizují prodejce, který nemá vlastní e-shop.
„Jsme cestou, jak začít něco rychle prodávat online, s kvalitní logistikou a zákaznickou podporou na obě strany. Tím různým prodejcům, designérům i kamenným prodejnám otevíráme další kanál, kudy své zboží nabízet,“ uzavírá Jan Foret.
Do hry vstoupilo i Liftago, přes které můžete poslat zásilku, dárek nebo třeba květinu, a má se zapojit také estonský Bolt, jenž v Praze a dalších českých městech provozuje alternativní taxislužbu a rozvážku jídel. Ten na podzim chystá službu Bolt market, která bude na rozvoz potravin přímo zaměřena.
Od konkurence se chtějí lišit rychlostí a od začátku slibují doručení do patnácti minut od uzavření objednávky, což se má dařit s využitím stávající kurýrní sítě a malých skladů rozmístěných po městě.
Už nyní si jde prostřednictvím Bolt Food, který letos oslavil první rok, objednat potraviny nebo hygienické potřeby. Je jasné, že někdo si své cesty pro nákup do supermarketu nenechá vzít, ale fenomén quick commerce může zlomit řadu zákazníků, pro které je doba doručení rozhodující.