Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.

Forbes FastWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!

Ferrari, které je jen jedno na světě

Ferrari KC23, na které se díváte, není koncept. Není to ani sériový vůz. Je to výsledek přání jednoho supernáročného zákazníka, který se zrodil ve famózní budově a sídle designérského oddělení Centro Stile Ferrari. V místě, jemuž velí šéfdesignér Flavio Manzoni.

Aby na auto, které je v tomto případě určené jen na závodní okruhy, zákazník s utajovanou identitou vůbec dosáhl, musel už u Ferrari utratit spoustu peněz za spoustu aut. Jen pro takové jsou totiž v Maranellu ochotni postavit zhruba dva zcela jedinečné vozy ročně. 

V tomto případě za základ posloužil závodní model 488 GT3, který je nejúspěšnějším okruhovým vozem ve skoro osmdesátileté historii maranellské automobilky. Další inspirace pak přichází z konceptu Vision Gran Turismo a aktuálního hypercar 499P, který vyhrál letošní stou čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans.

Rumunská Dacia nepřestává růst

Nejsou rychlé, o luxusu se taky moc mluvit nedá, ale je fakt, že fungují a vypadají pořád líp a líp. A hlavně jsou k dostání za přijatelné ceny. Co? Auta rumunské značky Dacia, od roku 1900 zaparkované v koncernu Renault.

Dacia nepřestává žít svůj hvězdný příběh. Za letošní první pololetí prodala celkem 345 tisíc aut, což je meziroční nárůst o čtvrtinu. Zatímco firmy do svých flotil nakupují jinde, dacie si pořizují hlavně privátní zákazníci. I proto se Dacia v tomto segmentu s tržním podílem 8,4 procenta poprvé umístila na druhém místě. Evropskou jedničkou zůstává Volkswagen.

Podle šéfa obchodu a marketingu Xaviera Martineta se průměrná cena prodané dacie pohybuje kolem 420 tisíc korun. Právě cena je přitom jedním z hlavních důvodů úspěchu rumunské značky.

„Myslíme si, že z této ekonomické krize můžeme vyjít silnější než ostatní značky,“ uvedl Martinet s tím, že průměrná cena prodaných dacií je zhruba poloviční oproti evropskému průměru. Ten je nyní 800 až 900 tisíc korun.

„Obyčejný“ hyundai, co má 650 koní

Lepší místo než Festival rychlosti v Goodwoodu si automobilka Hyundai mohla stěží vybrat. Právě tady totiž světu poprvé naplno ukázala novinku Hyundai Ioniq 5 N. Tohle auto, byť se to na první pohled možná nezdá, nabízí něco, na co si automobilový svět teprve zvyká – extrémní výkon v balení relativně běžného auta.

Hyundai Ioniq 5 N je totiž elektromobil, který při zapnutém režimu N Grin Boost nabídne až 21 tisíc otáček za minutu a výkon 650 koní a zrychlení z 0 na 100 za 3,4 sekundy. Kde jsou ty časy, kdy petrolheadům zvyšoval tep VW Golf s GTI se stádem 200 koní…

Technologie elektromobilu se dvěma motory prošla řadou úprav, aby se s autem dalo plnohodnotně jezdit na uzavřených okruzích. Řidič si tak může nastavit funkci, která ohlídá ideální teplotu bateriových článků. Na výběr tak má režim Drag pro krátkodobé využití co největšího výkonu, nebo Track, který auto naladí tak, aby zvládlo co největší počet kol.

Tesla rozjíždí výrobu Cybetruck

Čekalo se tak dlouho, že už je to vlastně nuda. Elon Musk na konci minulého týdne na Twitteru zveřejnil fotku s dělníky v bezpečnostních vestách a helmách obklopujících Teslu Cybertruck. Dá se to tak brát jako oznámení zahájení její výroby v gigafactory v Texasu.

Futuristický pick-up se měl původně vyrábět už před dvěma roky, ale vývoj se neustále protahoval. Roli sehrál covid-19 a komplikace v dodavatelském řetězci, ale i extravagantní tvar karoserie z nerezové oceli, která se podle Muska špatně tvaruje, což se mimochodem projeví i na vyšší ceně.

Ta původně měla začínat na zhruba 840 tisících korunách. Jaká bude teď, zůstává bez odpovědi.

Tesla má neoficiálně objednávky na téměř 1,8 milionu vozů, což znamená, že zákazníci na zadních pozicích budou muset čekat možná i víc než další dva roky.

Analytik Deutsche Bank Emmanuel Rosner podle severu Automotive News očekává, že Tesla letos dodá jen dva tisíce cybertrucků. To navíc v době, kdy elektrický pickup v extrémně důležitém automobilovém segmentu už začal prodávat hlavní konkurent Ford, ale i General Motors nabízející Hummer EV.

Jak mohlo vypadat logo Porsche

To logo dnes známe všichni – vzpínající se černý kůň na zlatém štítu doplněném černými a červenými pruhy, parohy a navrchu nápis Porsche. Mohlo ale vypadat jinak. Původně totiž kapotu sportovních aut zdobil jen stříbrný nápis Porsche složený z hliníkových písmen.

Změna měla přijít v roce 1951, ale ve vyhlášené soutěži The Porsche Prize s odměnou tisíc marek zacílené na umělecké školy žádný z návrhů neuspěl.

Chvíli bylo ticho, ale v roce 1952 otevřel stejné téma na newyorské večeři s Ferrym Porschem americký prodejce sportovních aut Max Hoffman. Ferry si tehdy do deníku zapsal: „Volant zdobený nápisem Porsche a stuttgartským znakem, nebo něčím podobným.“ A tak se i stalo.

V roce 1952 tak designér a kreslíř Franz Xaver Reimspieß přinesl finální návrh – vzpínající se kůň, převzatý z pečeti města Stuttgart, zobrazený v obrysech zlatého štítu, který automobilka v kosmetických obměnách používá dodnes.