Sezona předávání rozličných cen je v plném proudu. Objektivy kamer se logicky soustředí na vítěze, ale my bychom tentokrát chtěli vaši pozornost nasměrovat jinam. Na samotné ceny a trofeje, jejich podobu a autory. Protože ti si za své návrhy zaslouží také docenění.

Z aktuálně předávaných objektů, které nejsou jen typickými soškami, jsme vybrali ty nejzajímavější. Jsou to svébytná autorská díla, vesměs skleněná.

Který z českých designérů se v podobě ceny nejčastěji objevuje na scéně při ceremoniálech? Je to jednoznačně sklářský designér a umělec Rony Plesl. Nejznámější je určitě jeho kubizující Český lev – ceny České filmové a televizní akademie.

Jeho podobu navrhuje již od roku 2018 ve spolupráci s nižborskou sklárnou Rückl. „Socha odkazuje ke klasickým českým tradicím – typickému českému brusu typu špičtajn. Samotný lev má symbolizovat na jednu stranu hrdého české lva a zároveň cirkusového, lehce komického lvíčka, odkazujícího k českému smyslu pro humor. Podoba lva zůstává každý ročník stejná, ale mění se brus na podstavci. Pro letošní ocenění jsem vymyslel zašpičatělé elipsy jako symboliku očí publika v sále kina,“ vysvětluje designér.

Také cena časopisu Esquire Man nese Pleslův podpis. Originálním způsobem zpodobuje muže – divokého sympaťáka, který má „koule“, ale zároveň je romantik a v životě ukotvený, což symbolizuje vybroušená kotva na hrudi. „Napadla mě role nezapomenutelného Boba Sinclara v podání Jeana Paula Belmonda v Muži z Acapulca, který nese všechny tyto atributy, “ přibližuje Plesl. Soška se vyrábí opět ve sklárně Rückl z českého křišťálového skla.

Nejnovějším návrhem Ronyho Plesla je Cena Nadace Forum 2000, věnována lidem, kteří přispěli k obraně demokracie a prosazování lidských práv a občanských svobod nad vlastní zájmy.

„Bylo pro mě ctí navrhnout Mezinárodní cenu za odvahu a odpovědnost pro Nadaci Forum 2000 navazující na odkaz Václava Havla. Fakt, že cenu budou držet v ruce opravdoví hrdinové z celého světa, kteří se zasloužili o svobodu a demokracii, byla pro mne velká výzva. Od prvního okamžiku jsem věděl, že cena musí být v duchu pozitivního myšlení, které je základem pro životní růst a pokoj. Proto jsem zvolil tvar lidské hlavy zdobené ručně broušenými květy jako symboliku svobody a nezávislosti demokratického myšlení,“ vypráví designér.

Návrh dvou cen má v portfoliu už i František Jungvirt. V červnu loňského roku obdrželo deset českých a moravských restaurací, bister a kaváren, jimž lidé v aplikaci Google Maps udělili nejlepší hodnocení, vůbec poprvé ocenění Křišťálový špendlík. František je designoval v rámci studia KLIMCHI, jehož je kreativním ředitelem. Vyráběny byly ručním tvarováním v rodinné Sklárně Jílek v Kamenickém Šenově.

„Samotný materiál, ze kterého je cena vyrobena, reprezentuje křehkost vztahů mezi podnikateli a jejich zákazníky. Bublinky sody, které vytvořily uvnitř každého špendlíku neopakovatelnou kresbu, zase představují tisíce míst nacházejících se na Mapách Google. Cena slouží jako zrcadlový objekt reflektující v sobě místo, které dosáhlo úspěchu dle hodnocení zákazníků,” komentuje Jungvirt.

Foto KLIMCHI

A o čtvrt roku později, v září 202, se předávala poprvé také jeho limitovaná edice váziček vhodných jen pro jeden květ, které se staly cenami Czech Design Award.

Ty podporují vycházející talenty, ale také etablované umělce a designéry, kteří se představují na akci Czech Design Week. „Cena již není jen těžítko lapající prach na poličce, ale funkční kus skla, který se stane součástí tvůrčího stolu oceněného designéra. Jeho každodenní radostí, cenným darem, který neztrácí hodnotu,“ říká Jungvirt. 

Foto Czech Design Award

Duo Mikolášková & Drobná, které se proslavilo díky svému designu scénograficky pojatých zarážek na knihy, oslovila banka J&T, aby navrhlo trofej určenou pro vítěze golfového turnaje. „Chtěly jsme ztvárnit symboliku výhry nebo slavnostního okamžiku. Rozhodly jsme se proto vycházet z tradičního tvarosloví trofeje, které jsme však chtěly posunout do netradiční podoby osobního talismanu – totemu.“

Foto Mikolášková & Drobná

Tak vznikla myšlenka vytvořit sedmadvacet trofejí, z nichž každý kus bude osobitý originál. Toho je docíleno stavbou trofeje, která se skládá z kovového torza, na němž jsou nasazeny tvarově různorodé skleněné díly, dekorované rozdílnými sklářskými technikami. Na skleněných ručně foukaných částech můžeme najít sklářské techniky, jako je krakelování, bublinky vzniklé přidáním sody, optiš, gradient z opalinového skla do křišťálu nebo pískované sklo.

Zakázku na design sportovní trofeje dostal i Roman Kvita. Jen jeho trofej Torch pro vítěze Prague Champs neoceňuje realitu, ale hráče virtuálního herního univerza League of Legends.

Hledal, co ze hry by se mělo promítnout do návrhu trofeje, ale zároveň usiloval o to, aby se maximálně odlišovala od ostatních e-sportových cen a vynikala. „Napadlo mě využít netypický a unikátní materiál – lehané sklo. Při rešerši a skicování jsem zkoumal barvy a tvary konkrétních postav. Srpovité křivky figur a barvy se nakonec staly hlavní myšlenkou návrhu. Vznikl tak objekt, který je navrstvený z lehaného skla a nerezu. Celkový výraz poháru potom připomíná pochodeň, což se ke hře skvěle hodí,“ doplňuje Kvita.

Foto Prague Champs

Technická stránka věci byla oříšek, jelikož úplně první skica měla při počítačovém propočtu zhruba dvacet sedm kilo. Takže Kvita musel vymyslet, jak se dostat na (doslova) únosnou mez. Odlehčil podstavu, nyní je dutá, změnil sílu nerezu a styl vrstvení. Plátů skla je zde nakonec patnáct a trofej má pět propojovacích os.

Tato čísla odkazují na konkrétních pět figur hry. Díky úpravám se nakonec dostal asi na polovinu původní váhy. Přesto, že trofej působí stále monumentálně.

Sklářka Dominika Petrtýlová má na kontě také jednu cenu, tentokrát ale směřující k akademické obci. Cena Vitriol pro pedagogy Vysoké školy chemicko-technologické v Praze změnila pod jejím vedením svoji podobu před dvěma lety. Nyní na ni navíc navazuje speciální instalací ve dvoraně školy.

Foto VŠCHT

„Instalace odkazuje na alchymisty, kteří působili na dvoře Rudolfa II. Vycházela jsem přímo z barokních ilustrací. Na prvotní nádobě ovum philosophorum (filozofické vejce) je namalovaný symbol zeleného lva požírajícího slunce, což je symbol pro vitriol. Samotná váza je typem baňky, která je neodmyslitelně spjata s výrobou bájných substancí a je předchůdkyně křivule, jež má VŠCHT v logu. Podstavec i oblouk také symbolicky odkazují k alchymii, například použitím čísla tři – podstavec má podobu pece se třemi přikládacími otvory,“ přibližuje Dominika Petrtýlová.

Forbes Woman podzim 2023
Vydání Forbesu Forbes Woman podzim 2023

Každý rok jinou podobu, ovšem stále od stejných autorů, má cena queer filmového festivalu Mezipatra. Studio Dechem ji navrhuje již od roku 2013. Z posledních ročníků je nejzajímavější ta z roku 2019. Vystříbřená trofej zdobená burleskními peříčky svým extravagantním a poutavým vzhledem reagovala na porotou zvolené téma V proudu změn.

Nejaktuálnější je cena udílená v listopadu loňského roku, během 23. ročníku Mezipater. Série skleněných trofejí se nesla v duchu živých barev a forem.

Foto Dechem

Nespoutané a odvážné tvary reflektovaly opět vybrané téma, které znělo Prolomit vlny a rozjímalo nad sílou setrvání či naopak opuštění komfortní zóny, odvaze a bourání stereotypů.

A nakonec cena, která je také každý rok jiná a navíc každý rok také od jiného tvůrce. Jde o ceny Czech Grand Design, jejichž podobu pokaždé navrhuje Grand Designér vyhlášený v předchozím ročníku.

Foto Grand Czech Design

Letos vítězové nad hlavu zdvihali designově vyladěné řehtačky od dvojice Vladimír Žák a Roman Vrtiška, s nimiž se navíc dal dělat i pěkný radostný rámus. Úkol navrhnout objekt pro další předávání nyní bude ležet na bedrech jiného tandemu – novými Grand Designéry se totiž stalo studio Lexová & Smetana.