Mezi streamovacími službami se letos rozhořel lítý boj o pozornost a peněženky jejich předplatitelů. Netflix se poprvé za poslední dekádu ocitl na sestupu, zatímco konkurenční Disney+ pokračuje v růstu. A aby toho nebylo málo u HBO Max s Discovery+ vrcholí přípravy na to, že se zkombinují v jediný subjekt.

Netflix navzdory svému zpomalení zůstává v čele pelotonu, protože k červnu letošního roku vykazoval 220,6 milionu globálních předplatitelů. Bylo ale líp. Od března nejoblíbenější platforma přišla o skoro milion předplatitelů a od prosince téměř o 1,2 milionu. Což je pro něj špatná zpráva zejména v tom smyslu, že tímhle tempem dost možná o své prvenství přijde.

Disneyho balíček streamovacích služeb, ke kterým patří Disney+, Hulu a ESPN+, vzrostl z lednových 196,4 milionu předplatitelů na 205,6 milionu v dubnu, což z Disneyho udělalo stěžejního soupeře Netflixu.

Největší záběr má samotný Disney+, který měl v dubnu 137,7 milionu předplatitelů (o 7,9 milionu víc než v lednu). Na druhém místě je Hulu, které se ve stejnou dobu chlubilo 45,6 milionu předplatitelů (což znamená nárůst o přibližně 300 tisíc během tří měsíců).

Platformy HBO, HBO Max a Discovery+, které od dubna všechny vlastní společnost Warner Bros. Discovery, se v součtu v červnu pochlubily 92,1 milionu předplatitelů, což znamená nárůst o 1,7 milionu od března. To však ve srovnání s tempem, jakým Netflix dohání Disney, není žádný zázrak.

Zůstává nicméně nejisté, jak počet předplatitelů ovlivní plány na zkombinování všech těchto streamovacích služeb do jedné platformy. K tomu by mělo dojít příští léto. Je to logický krok Warner Bros. Discovery, tedy společnosti, která byla vytvořena poté, co někdejší dceřiná společnost AT&T WarnerMedia v dubnu zfúzovala s Discovery.

Společnost rovněž ukončila provoz streamovací služby CNN+ pouhý měsíc poté, co byla spuštěna – a to ve snaze omezit výdaje tváří tvář přesvědčení, že specializované streamovací platformy pro menší publikum si obecně vedou hůře než služby, které oslovují mnohem širší publikum.

Další vycházející hvězdou je pak Paramount+, který vlastní mateřská společnost CBS Paramount Global. Ten k červnu ohlásil 43 milionů předplatitelů. To sice v absolutních číslech na nejvyšší ligu nestačí, od prosince nicméně služba nasbírala celých deset milionů uživatelů.

Tak nebo tak, rok 2022 je pro streamovací služby velmi divoký. A na obzoru jsou další změny. Poté, co Netflix loni utrpěl porážku ve formě historicky první ztráty svých předplatitelů, společnost prohlásila, že spustí svou levnější odnož, financovanou z reklam, a omezí také sdílení hesel, jemuž klade část svého neúspěchu za vinu.

Po vojenské invazi na Ukrajinu Netflix také stáhl svou službu z Ruska, čímž si umazal 700 tisíc předplatitelů.

Na rozrůstající se konkurenci nicméně vydělávají i uživatelé, alespoň pokud jde o nabídku, která je jim k dispozici. Výzkum agentury Nielsen v letošním roce totiž došel k závěru, že ke streamování je nyní k dispozici více titulů než kdykoli dříve a že počet Američanů, kteří obsah na streamovacích službách každý týden sledují, je na vzestupu.

Na druhou stranu je větší konkurence v jistém smyslu otravná a uživatelsky méně příjemná. Není tak divu, že čtyřiašedesát procent z oslovených Američanů vyjádřilo touhu, aby existoval nějaký komplexní streamovací balíček, a 46 procent si postěžovalo, že streamovacích služeb už je tolik, že mají problém najít pořady, na které se chtějí dívat.