Zapomeňte na běžné plátno. Ve světě se začínají stavět kulatá kina, nabízející show podobnou virtuální realitě. Češi jsou u toho – studio Krutart prodává svůj filmový hit od Japonska po Spojené státy a míří ještě dál.

Křeček Elon najde na své zahrádce robota, spadlého z vesmírné lodi. A přemýšlí, jak ho dostat zpátky na oběžnou dráhu. Jeho zahrádka nemá plot, sahá odnikud nikam. Nachází se totiž na obřím kupolovitém projekčním plátnu, které známe třeba z planetária.

Křeček Elon – ano, jde o narážku na jednoho z nejbohatších lidí planety – je hlavní postavou fulldome animovaného filmu 3–2–1 Start!, který vznikl v Praze a zajít na něj mohou děti už na pěti kontinentech.

„Myslím, že jsme našli díru na trhu. Fulldome projekci pro děti a rodiny se věnuje jen pět firem na světě,“ říká Martin Jůza, šéfující pražskému animátorskému studiu Krutart. Projekce, o níž mluví, je zážitek podobný virtuální realitě: kupolovité plátno vás obklopuje ze všech stran, ale dojmy můžete sdílet s dalšími lidmi, protože společně sedíte ve stejném sále.

Foto Krutart

Nejzářivějším příkladem je nově otevřený dóm MSG Sphere v Las Vegas. Krutart pro fulldome projekce vyvíjí a vyrábí dobrodružné filmy se vzdělávacím přesahem pro děti a rodiče. K oboru se přitom dostali víceméně náhodou, když se během práce na jiném projektu dali do řeči s pracovníkem brněnského planetária. 

„Většinou v planetáriích najdeme zastaralý obsah, ošklivé a často složité věci bez příběhu, které vyvíjeli vědci a děti moc nebaví. Jako filmaři jsme v tom uviděli velkou příležitost – odrazit se od vědeckých faktů, ale zpracovat pořad filmařským jazykem, vytvořit hezké postavičky a kolem vystavět emotivní příběh,“ popisuje Filip Veselý, původní profesí filmový střihač. 

Ovládni AI!
Vydání Forbesu Ovládni AI!

S režisérem Martinem Jůzou se znají ze studií animace na Univerzitě Tomáše Bati a firmu Krutart založili před devíti lety ještě s Jůzovou manželkou, scenáristkou a režisérkou Klárou Jůzovou. Původně chtěli točit hrané reklamy, ale klientská práce je nenaplňovala tolik jako vlastní tvorba.

Ve spolupráci s ilustrátory Tomski a Polanski produkovali třeba kreslený seriál Škarohlídi a snažili se animaci prosadit právě i do reklamy. „Na rozdíl od hraných spotů a filmů si můžete dovolit animovat obří raketoplán nebo ze dne na den změnit herce. Je tam daleko víc tvůrčí svobody,“ pochvaluje si Filip Veselý.

Škarohlídi hlavně na Facebooku našli skalní fanoušky, ale zhruba stopadesátitisícová investice se tvůrcům nevrátila. Osmidílný seriál nicméně posloužil jako reference pro velké firmy. Animovaný obsah pak Krutart tvořil třeba pro Vodafone, Lego nebo energetické služby.

„Tím jsme definitivně přesedlali do animované tvorby,“ vzpomíná Veselý. Odbočkou byl jen dokument Švéd v žigulíku, který Krutart produkoval ve spolupráci s Českou televizí. Právě tahle spolupráce jim však přinesla zakázku na dětský animovaný seriál Kosmix: pro stanici Déčko vyrobili dohromady padesát dva dílů a seriál se podařilo prodat do mnoha zemí světa.

A tady se příběh stáčí zpět k planetáriím. První rešerše, networking a vývoj prototypů na fulldome projekce začali kreativci z Krutartu podnikat v roce 2019. Výroba pro kupolovité plátno se od běžného filmu výrazně liší a tvůrci přiznávají, že se u ní leckdy zapotili.

„Je to stále nová technologie, neexistují žádné návody, všechno jsme objevovali sami na koleni,“ konstatuje Veselý. Původně chtěli film udělat rovnou pro kupoli, ale testování v softwaru pro virtuální realitu i přímo v planetáriu pořád nevycházelo.

„Museli jsme se vrátit zpátky a film vyvinout klasicky pro formát 16:9 a kupoli tam přidat později jako efekt. Tenhle poznatek nás stál rok života,“ bilancuje.

Kupolovité plátno přitom představuje výzvu i pro scenáristu. „Nemůžete třeba pracovat s elementárním filmovým vyprávěcím prostředkem, kdy postavička odchází ze záběru. Kupole, na rozdíl od běžného plátna, nekončí,“ připomíná.

„Musíte jí postavit do cesty překážku, za kterou se může postavička schovat. Jiná je i práce s vedením pozornosti. Nemůžete postavičky rozmisťovat moc daleko od sebe, protože divák by musel rychle škubnout krkem a přelétnout očima třeba deset metrů. Je potřeba dát příběhu čas, aby divák neměl pocit, že mu na obří ploše něco utíká,“ upozorňuje na tvůrčí komplikace.

Film 3–2–1 Start! vyhrál od předloňské premiéry většinu cen na mezinárodních fulldome festivalech a Krutart motivoval k založení obchodního oddělení, které by film vyslalo do světa.

Aktuálně mají uzavřených přes sedmdesát smluv ve čtyřiadvaceti zemích světa. Film se kromě Evropy promítá například v Austrálii, na Novém Zélandu, v Japonsku, Číně i ve Spojených státech.

„Je to kasovní hit, máme skvělou zpětnou vazbu od klientů a například v Kodani nebo Singapuru jde o nejúspěšnější film v historii těchto institucí. Teď jdeme do třetího roku prodejů a minimální životnost filmů na tomto trhu odhadujeme na pět let,“ pochvaluje si Martin Jůza.

Díky fulldome produkci poskočil obrat firmy meziročně o čtyřicet dva procent a za loňský rok činil přes dvacet milionů korun. Více než polovina příjmů pochází ze zahraničí. V Česku snímek koupila planetária v Praze, Brně, Plzni, Olomouci, Hradci Králové, Ostravě, Jindřichově Hradci a také několik menších školních nebo mobilních zařízení.

„Štve nás, že má Česko pověst subdodavatele, což platí i pro animátory. Jsou to špičkoví profesionálové, ale v podstatě animační montovny, služebníci. Nevymýšlejí svoje věci, ale vyrábějí podle zadání na zakázku, i když třeba pro Hollywood,“ připomíná Filip Veselý.

„Nás baví, že kulturu vyrábíme i exportujeme. Z legrace říkáme, že jsme německá Škodovka, děláme vývoj a obchod,“ dodává v narážce, že se jim podařilo pokrýt celý životní cyklus filmu.

Ve studiu Krutart pracuje dvacítka lidí od scenáristů, režisérů, střihačů, kameramanů přes animátory po obchodníky. V případě potřeby si na výrobu daného projektu najímají zhruba dalších patnáct animátorů.

Foto Krutart

„Myslím, že naše know-how je právě ve schopnosti příběh vyprávět i prodat,“ míní Veselý, který se nedávno ve Spojených státech sešel se zástupci nového špičkového dómu MSG Sphere v Las Vegas.

„Po zhlédnutí našeho filmu za mnou přišel jejich šéf obsahu a řekl mi, že to byl nejlepší film, co kdy viděl, a že s nimi musíme spolupracovat, naučit je storytelling pro dóm. Náš film pro děti má pro ně příliš malý zásah, ve Sphere je dvacet tisíc míst, velmi široké publikum. Dělají to víc jako show, než že by jen pouštěli filmy,“ nastiňuje Filip Veselý rýsující se spolupráci.

Aktuálně pracují na dalším vlastním fulldome projektu, kterým je film Kde se vzala Eva o vzniku života na Zemi. „Snímek připravujeme pro nejmodernější technologii LED projekce. Naším partnerem je pražská hvězdárna a planetárium, po rekonstrukci bude mít nejlepší projekční LED plochu na světě,“ tvrdí Martin Jůza.

Film je už teď předprodaný do Německa, zároveň Krutart finalizuje investici od japonského distributora a získal také podporu od Státního fondu kinematografie. Rozpracovaný je i další snímek 3–2–1 Na Měsíc!, o který už projevila zájem velká část klientů prvního filmu a premiéra je plánovaná společně se spuštěním mise NASA Artemis II na rok 2025.

Foto Jan Berounský

Tvůrci zároveň intenzivně hledají další náměty. O partnerství projevil zájem i největší výrobce LED dome technologií, americká firma Cosm, která bude otevírat kulatá kina v Dallasu a Los Angeles.

„Ukazuje se, že není až takový problém kulaté kino postavit, ale zatím není moc možností, co v něm pouštět. Uvažuje se třeba o streamování formule 1 nebo vyprodaných zápasů MMA. My tu vidíme pro filmaře velký potenciál, je to úplně nový trh,“ říká Jůza a netají se tím, že pro firmu plánuje sebevědomý růst.

„Do tří let chceme obrat zpětinásobit. Můj sen je kupovat zahraniční konkurenty spíš než se nechat koupit. Chceme se stát jedničkou na trhu. A ve finále možná koupíme i výrobce technologií, protože obsah může být v dlouhodobějším měřítku cennější než technologie,“ uzavírá ambiciózně.