Agentura Bloomberg v sobotu informovala o prodeji obchodního centra Arkády Pankrác „českému institucionálnímu investorovi“ s cenovkou 265 milionů eur (6,3 miliardy korun). Dva zdroje z trhu Forbesu sdělily, že od izraelské společnosti G City kupuje pražské centrum nemovitostní fond Trigea. Podle třetího je deal momentálně ve fázi due dilligence.

Fond Trigea z finanční skupiny Partners už letos nakupoval v Polsku. Ve Varšavě získal kancelářskou budovu za zhruba miliardu korun a ve Vratislavi si pořídil logistický park. Nejnovější akvizici však zástupci společnosti potvrdit či komentovat odmítli.

Prodej centra je podle Bloombergu součástí strategického plánu společnosti G City rozprodat nemovitosti za 6,3 miliardy šekelů (37,7 miliardy korun). S českým investorem jej podle agentury zatím pojí nezávazná dohoda.

Nadnárodní realitní gigant se sídlem v Tel-Avivu, dříve známý pod názvem Gazit-Globe, se stal stoprocentním vlastníkem Arkád teprve letos na jaře. V přepočtu za necelých 1,5 miliardy korun tehdy koupil zbývající čtvrtinu centra, kterou do té doby držel jeho původní developer.

Podíl 75 procent koupila ještě v roce 2015 realitní skupina Atrium European Real Estate (AERE) za necelé čtyři miliardy. Loni se AERE stala součástí G City.

V posledních letech došlo v Arkádách Pankrác k výrazné změně skladby obchodů. „Sledujeme centrum zhruba od druhého čtvrtletí 2019. Odešlo z něj docela dost důležitých a prémiových módních značek, mezi nimi například Zara nebo Calvin Klein Jeans.

Nově otevřené značky jsou spíše z kategorie sportu či gastronomie. Změna charakteru centra je patrná, ale domnívám se, že jde o řízený proces,“ říká Jan Hübner, CEO platformy Shopingy, která sbírá data ze zhruba 3 500 nákupních center v Evropě.

Podle něj je za odklonem Arkád od luxusních značek oblečení rozšíření nedalekého obchodního centra Westfield Chodov. „Myslím si, že lidé jedoucí metrem z centra pouze vystoupí o pár stanic dál, kde je větší výběr,“ míní.

„Otevření druhé části Chodova mělo na provoz Arkád Pankrác zásadní vliv. Ti, co nejsou místní, už nemají důvod Arkády navštěvovat. Všechny prémiové značky centrum opustily, kromě Gant a Levis. Pomalu, ale jistě se Arkády stávají jen místním nákupním centrem s nabídkou především gastronomie a služeb,“ potvrzuje Marjan Gigov, specialista na retail z poradenské společnosti Colliers.

Během pandemie Arkády podobně jako jiná centra bojovaly s rostoucí neobsazeností obchodních jednotek, nyní jsou však už téměř všechny prostory pronajaté.

Probíhající převzetí Arkád potvrzuje širší trend dominance českého kapitálu v transakcích s komerčními nemovitostmi.„V mnoha posledních čtvrtletích vidíme naprosto jasně, že domácí kapitál se na celkovém objemu transakcí podílí vyššími desítkami procent a prosakuje i do okolních států. Retailové nemovitosti jsou tento rok v kurzu,“ dodává senior analytik Colliers Josef Stanko.

Nemovitostní fond Trigea vznikl v roce 2019 a zaměřuje se zejména na kancelářské a obchodní budovy. Loni mu obrat vzrostl o 61 procent na 121 milionů korun, zisk byl třicet milionů, přičemž velikost fondu přesáhla šest miliard. Trigea působí v Česku, na Slovensku a v Polsku, v budoucnu chystá vstup i na další trhy ve střední a východní Evropě.