Když se člověk rozhlédne po Praze, nemůže říct, že by se nestavělo. Velká část jeřábů sice patří soukromým investorům, ale v běhu jsou i stavby z veřejných peněz.

Podle vedení hlavního města se v letošním roce stavějí nebo začnou stavět projekty zhruba za padesát miliard korun, jakkoli se řada z nich rozjíždí po notném zpoždění oproti původním plánům. Většinu toho, co se teď v hlavním městě z veřejných peněz buduje, tvoří dopravní infrastruktura. Zastoupen je ale i veřejný prostor.

„Jako urbanisté a plánovači jsme zvyklí na dlouhodobé horizonty. Léta plánování, složitých řízení, dohod a koordinací. Je radost pozorovat, když se obrysy z vizualizací konečně zhmotňují i ve městě,“ konstatuje ředitel Institutu plánování a rozvoje Ondřej Boháč.

V přehledu níže se můžete podívat na hlavní investice města nebo státu, které letos dospěly či dospějí do stadia stavby.

Agentura Evropské unie pro kosmický program (EUSPA)

Foto IPR

Nedostavěné torzo radnice Prahy 8 bylo dlouhou dobu příkladem megalomanských a nedostatečně naplánovaných záměrů pražských městských částí. Po složitých vyjednáváních ho nakonec převzalo hlavní město, které se dohodlo s Agenturou Evropské unie pro kosmický program na přesunu jejího sídla právě na Palmovku.

„Vypsali jsme zakázku metodou design & build a máme teď tři nabídky s cenou mezi dvěma a třemi miliardami, mezi kterými vybereme,“ říká náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček. Dostavbu budovy, kterou původně navrhl architekt Josef Pleskot, plánuje město na příští rok a slibuje si od ní nová pracovní místa i zájem mezinárodních technologických společností.

  • Zahájení výstavby: léto/podzim 2024
  • Plánované dokončení: 2025
  • Investor: hlavní město Praha
  • Investiční náklady: cca 2,5 miliardy korun 

Václavské náměstí

Revitalizace jednoho z nejdůležitějších pražských veřejných prostranství byla v plánu už od roku 2005. Až loni ovšem město dokončilo rekonstrukci spodní části Václavského náměstí a letos je řada na horní polovině.

Spolu s ní začne i výstavba nové tramvajové trati, která povede z horní poloviny náměstí na Vinohrady a k hlavnímu nádraží. Na náměstí přibudou také nová stromořadí a rozšíří se prostor pro pěší a cyklistickou dopravu.

  • Dokončení výstavby – dolní část: 2023 
  • Zahájení výstavby – horní část: 2024 
  • Dokončení výstavby – horní část: 2026
  • Investor: Dopravní podnik hl. m. Prahy
  • Investiční náklady – horní část: 1,2 miliardy korun

Náměstí Jiřího z Poděbrad

Náměstí v Praze 3 bylo dlouhá léta i přes svou oblibu opomíjeno. Po dřívějším zavedení nových přechodů pro chodce letos v lednu začala jeho postupná revitalizace, která přinese nová stromořadí, odolnou zeleň, systém hospodaření s dešťovou vodou, rozšíření předprostoru kostela a úpravy pěších vazeb.

Z původně odhadovaných 350 milionů korun se náklady nakonec vyšplhaly na 478 milionů. „Přistoupili jsme k tomu komplexně, je tam nově zrekonstruovaná stanice metra, buduje se bezbariérové propojení,“ dodává náměstek Hlaváček.

  • Zahájení výstavby: leden 2024
  • Plánované dokončení: 2027 
  • Investor: hlavní město Praha
  • Investiční náklady: 478 milionů korun včetně DPH

Masarykovo nádraží

V případě Masarykova nádraží není investorem Praha, ale Správa železnic. Ta spolu s rekonstrukcí a modernizací nádraží vybuduje i zastřešení kolejiště, které bude zároveň sloužit jako důležitá propojka pro pěší.

Platforma spojí i projekty, které kolem nádraží staví společnost Penta Real Estate, tedy kancelářskou budovu Masaryčka a hotel Motel One v Hybernské ulici, s budoucím projektem Hybernská Office, plánovaným Pentou nad bývalou budovou pošty.

  • Zahájení výstavby: únor 2024
  • Dokončení výstavby: 2027
  • Investor: Správa železnic
  • Investiční náklady: 3,4 miliardy korun

Terminál Smíchov

V případě nového smíchovského dopravního terminálu jde o koordinaci investic města a Správy železnic. Ta už zahájila první etapu rekonstrukce nástupišť, přičemž celková investice dosáhne zhruba pěti miliard. Za dalších osm hlavní město vybuduje moderní dopravní terminál, který celý projekt zastřeší. Jeho výstavba by měla začít v příštím roce.

Na jednom místě se propojí vlaková doprava s tramvajemi, metrem i autobusy, které se přesunou ze současného nádraží Na Knížecí. Vznikne i nové velkokapacitní P+R parkoviště.

  • Zahájení výstavby: únor 2023 
  • Dokončení výstavby: 2030
  • Investor: hlavní město Praha, Správa železnic
  • Investiční náklady: Praha: 8 miliard korun, Správa železnic: 4,9 miliardy korun

Metro D

Nová trasa pražského metra je klíčovou infrastrukturní stavbou a jedním z největších dopravních projektů, které v příštích desetiletích zasáhnou do života hlavního města. Její celkové náklady se pohybují kolem stovky miliard, za něž vznikne 10,6 kilometru dlouhá trasa, spojující celkem deset stanic. Současná první etapa zahrnuje úsek Pankrác–Olbrachtova.

Výstavbu však provázejí problémy a komplikace. Tou poslední je skutečnost, že představenstvo dopravního podniku v březnu zrušilo výběr vítěze stavby druhé části metra D, čemuž předcházelo lednové rozhodnutí antimonopolního úřadu, který třicetimiliardový tendr zrušil.

Dopravní podnik k rozhodnutí sice podal rozklad, ale nakonec se rozhodl výběr přezkoumat. Teď se bude posuzovat, zda si vítězné sdružení firem, vedené společností Subterra, nepřikrášlilo reference z podobných staveb.

  • Zahájení: 2023 
  • Dokončení 1. etapy: podzim 2029 
  • Investiční náklady: 14 miliard korun
  • Investor: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Pražský okruh 511

Jedna z nejčastěji diskutovaných dopravních staveb, tedy úsek pražského okruhu 511 mezi Běchovicemi a dálnicí D1, by měla v letošním roce získat stavební povolení. Investorem je stát, který postupně vykupuje pozemky a stavět chce začít v příštím roce.

Součástí 12,6 kilometru dlouhého úseku budou dva tunely, čtyři mimoúrovňové křižovatky, pět mostů a dvě lávky pro pěší a cyklisty.

  • Zahájení: konec 2024 
  • Dokončení: 2027
  • Investiční náklady: 15,7 miliardy korun
  • Investor: Ředitelství silnic a dálnic 

Libeňský most  

Během letoška začne také dlouho očekávaná rekonstrukce Libeňského mostu, který byl léta ponechán v dezolátním stavu. Projekt počítá s celkovým nahrazením konstrukce, ale také s revitalizací okolí.

  • Zahájení výstavby: 2024
  • Dokončení: 2025
  • Investiční náklady: 2,2 miliardy korun
  • Investor: hlavní město Praha 

Dvorecký most 

Stavba Dvoreckého mostu se od založení jeho pilířů posunula a během letošního roku most propojí oba břehy Vltavy. Vedle spojení Podolí a Smíchova bude jednou z jeho funkcí i nově navržený veřejný prostor na obou předmostích.

Na podolské straně vznikne lezecká stěna, skatepark a amfiteátr, na Smíchově je v plánu nový park v podobě světelné zahrady, kam výtvarník Krištof Kintera umístí pouliční osvětlení z celého světa.

  • Dokončení: 2025
  • Investiční náklady: 1,075 miliardy korun
  • Investor: hlavní město Praha 
Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

Řada dalších projektů města zůstává v šuplíku, a přestože se jedná o významná veřejná prostranství, potřebující už dlouho změnu, na začátek jejich stavby se navzdory původním slibům čeká. Jmenovitě jde třeba o rekonstrukci Malostranského náměstí, kde se městu nepodařilo dotáhnout výběrové řízení na dodavatele a nyní se jedná o znovurozjetí zakázky.

Podobná situace je také u náměstí Jana Palacha před Rudolfinem. Tam se Praze zatím nepodařilo zkoordinovat s provozovatelem garáží pod náměstím. Snaha je začít alespoň s první etapou, která by zahrnovala rekonstrukci tramvajové trati a rozšíření chodníků před budovou filozofické fakulty.

Město zároveň zpracovává právní analýzu, která by měla navrhnout řešení s dlouhodobou smlouvou na zmiňované garáže.