skip to main content
Brno

Dvacet milionů pro nové startupy. Fond JIC Ventures hledá budoucí hvězdy, sází i na repráky

Rozjíždíte startup a potřebujete peníze? Tak to se vám vyplatí být na jižní Moravě. Právě tam totiž během příštích pěti let hodlá investiční fond JIC Ventures, který spadá pod Jihomoravské inovační centrum, investovat do nadějných firem přes dvacet milionů korun.

Od roku 2015 takto fond vložil peníze do firem Gina Software, Nenovision, Wereldo nebo AJO. Teď chce ale šlápnout na plyn a během pěti let proinvestovat dvacet milionů korun do přibližně desítky slibných firem z jižní Moravy. Vybírat bude zejména z takových, které budou mít mezinárodní potenciál.

Jde o jedinou veřejnou agenturu s vlastním investičním nástrojem tohoto typu. A její podpora nadějných startupů v rychlejším růstu bude spočívat zejména v menších nebo středně velkých investicích, přibližně od půl do tří milionů korun. V případě potřeby vyšší investice ale inovační agentura může pomoci i s hledáním koinvestora. 

JIC Ventures se od klasických fondů liší tím, že ho založila veřejnoprávní agentura JIC, a disponuje tak veřejnými financemi. „Cílem tedy není jen finanční profit. Úspěšné firmy totiž pomáhají i rozvoji celého regionu,“ vysvětluje jednatel fondu Radim Kocourek.

K tomu dodává, že finance z úspěšných investic plánuje JIC použít do dalších firem, které pak společně vytvářejí stabilní pracovní místa, daňové odvody i zvýšení prestiže lokality v zahraničí.

„Startupy v rané fázi své existence mají málo možností, jak sehnat finance na rozjezd. Pro soukromé investory i banky se stále jedná o velké riziko a potřebují alespoň dílčí jistotu, že se jim investice vrátí,“ vysvětluje Kocourek. I jeho fond si samozřejmě vyhodnocuje riziko, ale zároveň se startupy pracuje tak, aby si investici pojistil.

Ty podle něj navíc nepotřebují v začátcích tak významné finanční injekce, jak by se mohlo zdát. „Někdy stačí i řádově statisíce korun. To firmě dodá potřebný impulz v začátcích,“ dodává.

Reklama

„Podstatná je i mentorská, odborná a poradenská činnost, která je ze strany investorů poskytována, její význam pro firmu často přesáhne hodnotu investice samotné,“ doplňuje Jiří Hlavenka. investor, člen poradního sboru fondu a zároveň krajský radní pro vědu, výzkum, inovace a informační technologie. Ten již dříve investoval například do Kiwi, Astratexu, Grizly nebo FaceUP.

„Hledáme firmy s vlastním unikátním produktem nebo službou, které mohou uspět na globálním trhu,“ doplňuje Kocourek. Naposledy podpořenou firmou se stala brněnská společnost vyrábějící designové reproduktory Harangi Sound, která za sebou má vývoj prvního produktu –⁠ designového reproduktoru Parus. 

Pod jeho vývoj se podepsal i Bohumil Sýkora, který se už v sedmdesátých letech podílel na vývoji reproduktorů pro značku Tesla. „Na reproduktor máme skvělé recenze, ale víme, že potřebujeme další varianty, abychom na trhu uspěli,“ říká majitel společnosti Viktor Harangi.

„Najít investora pro firmu s typem produktu, který vyvinuli Harangi Sound, není jednoduchá záležitost. Přece jen se jedná o butikový hardware, a obrat firmy tak nebude růst tempem, jako to známe třeba u úspěšných IT startupů,“ dodává Kocourek.

Na produkt od Harangi je však od odborníků výborná zpětná vazba a v JIC Ventures věří, že našli zajímavou mezeru na trhu a mohou jít třeba ve stopách další brněnské značky Bastl Instruments, která se ve světě syntezátorů a krabiček pro muzikanty stala světovým pojmem. 

Aby startupy získaly peníze JIC Ventures, musí mít sídlo v Jihomoravském kraji a současně unikátní službu nebo produkt s vysokou přidanou hodnotou. Stejně jako produkt samotný je však pro fond důležitý i drajv a nadšení zakladatelů a jejich mezinárodní ambice.